close
A kosárba helyezett LEGO® készlet használt!
A termékleírás fontos információkat tartalmaz!
Kosaram
0 - termék 0 Ft
Jelenleg egy termék sincs a bevásárlókosaradban!
Végösszeg: 0 Ft
Még 40 000 Ft-ért kell vásárolnod az
ingyenes szállításhoz!
KOSÁR OLDALRA

A LEGO vasút története

A LEGO vasút története - 1980:
mozdonyok, vagonok és épületek

LEGO vonatok evolúciója
LEGO vonatok evolúciója

LEGO® Mozdony készletek (7750, 7760, 7810)

A teljes LEGO vonat készletek mellett az önálló mozdonyok sem hiányoztak a kínálatból. Mivel egy 4,5 V-os mozdonyhoz szükséges kiegészítő az akkumulátort szállító vagon, az ajánlatot egy tologatós és két 12 V-os mozdonyra osztották fel:

A 7810 egy egyszerűen kialakított tologatható gőzmozdony, árában és felszereltségében egy belépő szintű modell szerepét játszotta. Mint minden más gőzmozdony, a vörös alaplemezre épített fekete szerkezetből áll.

A 7750-es nagyméretű gőzmozdony már tetszetősebb, a 7740-es típushoz hasonlóan világítással is fel van szerelve. Ehhez jön még a piros, 12 V-os motor, amelyet már forgó zsámolyként is be lehetett építeni. Egyedülállóak azok a kissé nagyobb kerekek, amelyeket csak ebben a modellben használtak.

LEGO vonatok

A 7760-as kék rendező mozdonynak is van néhány exkluzív része, nevezetesen a 3x1 méretű ablakok, az ajtók és a további kék színű építőkockák. A rendezői feladatok mellett gyakran kis teherfuvarozásra is használt vontató.

LEGO vonatok

Ezeket a mozdonyokat a választék kiegészítésének tervezték, mára ezek, különösen a két 12 V-os mozdony viszonylag drága gyűjtői daraboknak számítanak. Ha teljes, és eredeti csomagolással is rendelkezik, gyakran magasabb az ára, mint a komplett vonatkészleteké.





LEGO vonatok

Szintén említésre méltó a csomagolás: a tologatós egy felnyitható dobozban jött ki, amilyeneket az önálló vagonokhoz is használtak, és a következő részben ismertetjük. A két motoros mozdony azonban - valamint a nagyobb vonatkészletek - különálló műanyag betétekkel ellátott, kidolgozott hungarocell ágyakat kaptak.

Önálló vagon készletek (7814, 7816, 7818, 7820)

Természetesen, a különálló mozdonyokhoz hasonlóan, különálló kocsikra is szükség volt: ez az, ami fájóan hiányzik a mai vasúti kínálatból. A kocsik csomagolásai látványos kartondobozok voltak. A Lego olyan erőfeszítéseket tett e téren, amelyek ma elképzelhetetlenek.

Az elülső belső oldal ívesen volt letörve, így a fedelet könnyedén le lehetett emelni. A csomagolás méretei olyanok, hogy az összeszerelt állapotban lévő kocsik könnyen tárolhatók és szállíthatók benne. vA 7816 tartálykocsi nagyon egyszerű kinézetű, majdnem olyan, mint egy ereklye a kék korszakból. A játszhatósága korlátozott, csak a három-színű felépítmény és a Shell felirat és embléma teszik tetszetőssé a megjelenését. (Ma ismét kezdenek beszivárogni a külső márkák, de ma már jogdíjak miatt ez drágítja a készleteket)

LEGO® Vonatok

LEGO® Vonatok

A 7814 daru-vagon nagyon egyszerű kialakítású, és a teljesen működőképes forgó darunak köszönhetően jól játszható. Érdemes megemlíteni az új speciális hosszú szürke rácsos rudakat, amelyeket a következő évek során nem túl sok más téma készleteiben lehetett látni.

A 7818-as személyvagon külön említést érdemel. Formálisan jól illeszkedik a 7710 motor nélküli személyvonathoz, de a vörös-kék szín egyáltalán nem illik hozzá. Ezt a vagont az 1985-ben megjelent 7715 - a 7710 utód készletében - lehetett jól felhasználni. Ám ebben az időben a 7818 készlet már nem volt a Lego aktuális kínálatának a része.

LEGO® Vonatok

A 7820-as, teljesen piros postavagon alkalmas mind a teherszállító, mind a személyszállító vonatok számára. A nagyméretű ajtókon keresztül a árukkal megrakott raklapok könnyedén ki-be pakolhatóak.

A LEGO® épületek (7822, 7834)

Az épületek tekintetében a kezdet lassabb volt, a következő években több került kiadásra. Említéérdemelnek az épületekkel kapcsolatban az áramvezető sínek: ezeket egyes készletek tartalmazták, mások nem. Ez teljesen következetlen volt, logika nem volt felismerhető e tekintetben.

LEGO® Épületek

Nincs vasút LEGO® vasútállomás nélkül, ere válaszul érkezett a 7822. Impozáns a gyalogos felüljáró, amely összeköti a két peront, de szabványos állapotban ez korlátozza az állomást egy vágánypárra. (Igaz, az önálló peron részt mindkét oldalról kerülheti sínpár, és így már elég látványos lehet a komplexum) Összességében a színséma és a kialakítás nagyon emlékeztet az 1979-es 379-es buszállomásra. Ez a hasonlóság lehetővé teszi a két modell harmonikus összekapcsolását. A készletben 4 egyenes pályaszakaszhoz elegendő sín van, de áramvezető középsínek nélkül.

LEGO® Épületek


LEGO® Épületek

Nem túlzottan különleges megjelenésű a 7834-es kézi működtetésű vasúti átkelő. Mind a nagy szürke alaplapot, mind pedig a mozgatható sorompókat változatlanul vettek át a kék korszakból. Mindazonáltal harmonikusan integrálódnak az átfogó képbe. A minifig-nek egy nagyon kicsi és spártai őrházzal kell beérnie, de a mellékelt ciprus kicsit dob az összehatáson.

LEGO® vágány csomagok (7850-7860)

A sokféleség a bonyolultság határáig - lehet ennek a szakasznak a mottója. Ahogyan az a rendszerjátékoknál elvárható, a Lego tovább vitte a moduláris bővíthetőség elvét. Ez azonban nem alkalmazható következetesen, így egyes vasúti alkatrészek különböző változatokban léteznek: egyrészt a tologatós vagy 4,5 voltos sínekhez, másrészt a 12 voltos rendszer számára. Amint azt a bevezetőben már említettük, a rendszert úgy módosították, hogy most egy klip rendszert használtak a sínek csatolásához. Egy teljesen felépített rendszerben a vizuális benyomás nem különbözik az előző kék korszakétól, ami szembe tűnő, egyrészről a szín változás, másrészt az alkatrészek számának gyarapodása. Ezenkívül mindkét rendszer összekapcsolható egymással, a vonatok könnyen közlekedhetnek egymás sínpályáin. Síntípusok szerkezete, kapcsolódása a 4.5 V – kék korszak, a 12 V és a 9 V rendszerekben:

LEGO® Vonatok

LEGO® Vonat Sín csomagok a tologatható és a 4,5 V-os vonatokhoz:

A 7850-es 8 egyenes vágányszakaszhoz elegendő alkatrészt tartalmaz, a 7851-es 8 íves vágányszakaszhoz, azaz egy fél körhöz elegendőt. Keresztezéseket 7853 segítségével lehetett készíteni, és a kézi működtetésű kitérők 7852-es számmal voltak elérhetők.

LEGO® Vonatok

Egy kis kitérő-geometria: a kék korszakban és a 12 v rendszereknél a kitérő vágányok optimális közelségben haladtak a fő vágánnyal, a 9 V és az RC rendszereknél ezt a távolságot megnövelték egy vágány szélességre:

LEGO® Vonatok

LEGO® Sín csomagok a 12 V-os vonatokhoz:

A 7862-es kiegészítő segítségével szét lehetett akasztani a szerelvényt egy tetszőleges ponton. A 7860 jelzőrendszerrel a vágány egyes szakaszai kikapcsolhatók. Mivel a digitális előtti korszakban nem volt lehetőség egy pályán több vonatot közlekedtetni, ezzel a megoldással több vonat járatható egy pályán felváltva, de az egyedül közlekedő mozdonyok és vonatok is leállíthatók az állomásokon vagy parkolhatók a mellékvágányokon. Érdekesség, hogy a 80-as évek első felében már piros-zöld LED párral oldották meg ezt a kis jelzőfényt!

LEGO® Vonatok

A 7862-es kiegészítő segítségével szét lehetett akasztani a szerelvényt egy tetszőleges ponton. A 7860 jelzőrendszerrel a vágány egyes szakaszai kikapcsolhatók. Mivel a digitális előtti korszakban nem volt lehetőség egy pályán több vonatot közlekedtetni, ezzel a megoldással több vonat járatható egy pályán felváltva, de az egyedül közlekedő mozdonyok és vonatok is leállíthatók az állomásokon vagy parkolhatók a mellékvágányokon. Érdekesség, hogy a 80-as évek első felében már piros-zöld LED párral oldották meg ezt a kis jelzőfényt!

Minden távvezéreltpályaelemnél van egy közös dolog: a sötétszürke alaplemezre egy szervomotorral ellátott szürke dobozt szereltek fel. A rögzítést először az alsó lemezen lévő önzáró klipek segítségével végezték el. Az így létrejött kapcsolat rendkívül stabil, de sajnos alig bontható sérülés mentesen. Ha mégis megpróbáltad, az alsó lemez klipjei a legtöbb esetben letörtek. Ezért a későbbi verziókban a klipeket elhagyták, és a szürke dobozokat hagyományos módon csatlakoztatták az alsó panelhez.

LEGO® Vonatok

A csomagolás az évek során megváltozott, jobban mondva spórolósabb lett. Először hungarocell betéteket használtak, amelyeket 1989-ben a szokásos kartonpapírra változtattak. Ez különösen figyelemre méltó, mivel ezek a változások viszonylag rövid idővel a 9 voltos rendszer kiadása előtt zajlottak le. Ez megváltoztatta a csomagolás méreteit. A dobozok éveken át 1980-as szerzői jogi nyomattal kerültek kiadásra, az utolsó előállított verziókon a nyomat azonban két évszámmal szerepelt vesszővel elválasztva: 1980, 1989.

LEGO® Vonatok

A transzformátor és egyéb retro csomagok
(7861, 7863, 7864, 7865, 7867, 107 és 810)

A rendszer bővíthetősége olyan, mint egy vasútmodell katalógus iránymutatása, az ott kínált lehetőségek másolata. Kezdjük a 12 voltos rendszer legfontosabb részével, nevezetesen a transzformátorral: Általában egy transzformátor csak egy szükséges rossz, de a 7864 megmutatja, hogy a maga idejében a LEGO mennyire odafigyelt a részletekre. Így a forgatható szabályozó nem fixen, hanem egy Technic tengellyel van rögzítve a transzformátorhoz, levehető helyéről. A szabályozó fogantyú kétféleképpen rakható fel, így mind a 12 V-os motorok, mind a 4,5 voltos motorok biztonságosan működtethetők vele.

LEGO® Vonatok

Normál állapotában (12 V felirat felül) a fedél szoknyája a középső távtartó miatt a sarkaival nem akad meg a fedlap bütykeiben, így kivezérelhető a kimenet 12 V-ig. Megfordítva a forgatót (4.5 V felirat felül) a sarkok bizonyos elfordítás után megakadnak a fedlap bütykeiben, így az elfordulás korlátozott, ezért a kimenet csak a 4.5 V rendszerhez megfelelő maximális kimeneti feszültségig szabályozható. A doboz további építőelemeket is tartalmaz, amelyekből egy stilizált vezérlőkart lehet építeni. A ház bal oldalán van egy sorcsatlakozó, amelyre felfűzhetőek a kapcsolók, így egy nagyszerű vezérlő pult építhető belőle. A 7863- távvezérlő alkalmas a 7856 (kitérő) készlet átalakítására, hogy egyenértékű lehessen a 7858 és 7859 készletekkel. Kétségtelenül egy jó lehetőség, de pénzügyi szempontból olcsóbb volt megvásárolni a távvezérelt változatokat.

LEGO® Vonatok

A 7861 12 V-os világító készlettel a mozdonyok utólagosan kaphatnak világítást. A speciális, világító prizmás kockák vörös és fekete színűek, a jövőben más színek nem jelentek meg. Az összes mozdony (beleértve a kék 7760-at is) úgy lett tervezve, hogy a 6x1-es speciális kockák optikailag kompatibilis beépítése lehetséges legyen.

LEGO® Vonatok

A 12 V-os 7865-ös motorra volt szükség a tologatós és a 4,5 V-os mozdonyok korszerűvé tételéhez. Azonban ezt a motort önállóan csak a fekete változatban kínálták, ami kissé különösnek tűnik, mert a 7720 kivételével minden frissítésre szoruló modell gőzmozdony volt, így lényegében szükség lett volna egy vörös motorra is. Másrészt talán az volt az elképzelés, hogy az utólagos motorizáló készletre szükség lehet a kopott vagy hibás fekete motorok pótalkatrészeként.

A 7867 készlet 1983-ban jelent meg, állomások és teherpályaudvarok lámpaoszlopaiként lehetett vele hangulatosabbá tenni a vasúti pálya környezetét. A transzformátor oldalsó kimenetére lehetett kötni, vagy egy kapcsolóra.

LEGO® Vonatok
LEGO® Vonatok

 

Nem reklámozták széles körben, de még mindig lehetséges volt egy tologatós vonat átalakítása a 4,5 voltos motorral. Ebből a célból a 107-es motorcsalád (1985-től: Set 810) szükséges, valamint az akkumulátor kocsija. Ez egyedül csak Servicekészletként volt rendelhető.

A lego vasúthoz tartozó épületek közül a legélőbb, legszórakoztatóbb talán az 1983-ban kiadott 7866 Remote Controlled Road Crossing. Ez a készlet tartalmazta talán a legtöbb féle elektromos alkatrészt. Volt benne kettő abból a bizonyos szürke dobozba szerelt szervo motorból, két fekete tokozású 12 V-os 2x2 világító kocka, egy villogó elektronika az átjáró élethű tilos-jelző fényéhez, egy két áramkörös kapcsoló és 4 kábel.

LEGO® Vonatok

Érdekes, hogy dupla sínpár szelte keresztül a szürke alaplapot, és ebben a készletben tartozék volt az áram vezető középsín is! Külön érdekesség, ahogy a sorompó és a felete súly szinte tökéletes kiegyensúlyozást ad a sorompó tengelyére, így a kis szervók tökéletesen végzik a felnyitást és lezárást a vezérlő kapcsoló lenyomásakor. A kapcsoló a sorompó leeresztésekor bekapcsolja a villogó elektronikát, a sorompó felnyitó gombjának benyomására pedig kikapcsolja azt. Egy komoly pálya felügyeleti építmény is helyet kap egy kiegészítő szürke alaplapon, valamint egy vasutas minifig is a készlet tartozéka

LEGO® árak akkor és most

A kortárs forrásokból - főként a játékáruház-láncok katalógusaiból, mint például a „Vedes und Idee & Spiel” - részlegesen ismertek az akkori értékesítési árak:

- 7710 tologatós személy vonat 60 – 70 DM

- 7740 – 12 V Inter-City vonat 170 – 180 DM

- 7822 Pályaudvar – 60 DM

- 7730 - 12 V-os tehervonat 130 - 140 DM

- 7750 – 12 V Gyorsvonat-Gőzös 90 DM

- 7864 – Transzformátor 90 – 100 DM

Figyelembe véve a transzformátor költségeit, a 12 voltos vasút viszonylag drága volt, jóval több mint 200 DM. Összehasonlításképpen: a Technic 8860-as Auto Chassis kevesebb, mint 100 DM volt, ezzel szemben a 7740 Inter City vonat transzformátorral 260 DM

LEGO® Vonatok

Nyilvánvalóan ezek az árak nem sértették az értékesítési sikert, mert ezek közül a készletek közül egyik sem igazán ritka (Magyarországon viszont nem mondható gyakorinak egyik sem). Figyelemre méltó azonban az áralakulás a mai napig. Nem meglepő, hogy a bontatlan MISB-készletek (MISB= Mint In Sealed Box, ami magyarul körülbelül annyit tesz, hogy eredeti, bontatlan csomagolás) rendkívül drágák, mivel ez az 1980-as évek gyakorlatilag mindenféle lego sorozatára és témájára igaz. Szokatlan azonban, hogy viszonylag magas az eredeti csomagolás nélküli használt készletek ára is. Összehasonlítva Legoland City, Space, Technic egyéb modelljeihez képest az árak viszonylag magasak a vasútnál, a vonatkészletek szinte mindig a háromjegyű árkategóriában mozognak. A kocsik és az épületek középre, a kettős számjegyű tartományba esnek.

LEGO® Vonatok

Szükséges még megemlíteni az 1981-ben kiadott 7777 Trains Ideas Book-ot, amely sok ötlettel szolgált, hogy a meglévő készletekből további változatos dolgokat építhessenek a vasút kedvelő lego tulajdonosok. Sajnos ez a szemlélet is elveszett mára.

Mi történt ez idő tájt a LEGO® City-ben?

A LEGOLAND City program 1980-ban is indult. A 300, 301 és 302 közúti táblákat, amelyek már 1978-ban megjelentek, a 6304 kereszteződéssel bővítették. Abban az időben az utak még szürkék, kerékpárút nélküliek voltak, így nagy, 9 bütyök széles építhető sávval rendelkeztek. A régi formatervezésű járműmodellek szinte teljesen eltűntek a katalógusból, így gyakorlatilag minden készletet az új, Minifig-kompatibilis méretben készítettek. A különböző járműveken kívül a 6363-as műhely és a 6364-es mentőállomás is külön említést érdemelnek.

LEGO® Vonatok

Kimagasló volt a Main Street 6390, de sajnos csak az USA-ban. Nem szabad elfeledkezni az 1592 híres városképéről, amely csak az USA-ban és Hollandiában volt kapható. 1983-ban a készletet "Stadtmilieu" néven kínálták Németországban, mint a Vedes játékáruház-lánc különlegessége.

LEGO® Vonatok

Fordított és kiegészítete: HSztbi1 - 2018

close
Ok